Saturday, August 18, 2012

Raya Duaratustujuhpuluhsatu;


Ramadhan pergi. Raya datang dengan senyuman yang tawar. Lesu macam esok adalah hari kematian. Kau masih begini, tak banyak yang berubah. Kosong.

Begini. Kau pandang lampu kelip-kelip itu berkelip. Kau jadi sedih. Lampu neon berjuntai itu tidak dapat menceriakan kau yang makin nazak dihimpit rindu duaratustujuhpuluh hari lalu.

Maaf bukan niat kau untuk lupuskan dia. Tak pernah pun dalam sesaat dia hilang dari kau. Kau dan dia adalah epik. Mukjizat cinta.

Tapi akhir-akhir ini segalanya berubah. Plup! Macam magik. Segala cerita epik kau dan dia menjadi mitos. Dan kau rasa dosa di atas pundak kau yang kau tanggung hingga hari ini makin berat dan berat. Kerna dia yang kau tatang bagai minyak yang penuh makin menghilang sikit demi sikit dalam jiwa kau yang makin kontang dengan rasa rindu dendam nestapa.

Hari ini kau menyambut raya seorang diri. Tanpa dia. Tanpa cinta. Raya kau sudah mati duaratustujuhpuluh hari lalu. Dan pada duaratustujuhpuluhsatu kau sudah hidup dan meraikan kemenangan sebulan berpuasa. Selamat hari raya sayang. Maaf zahir dan batin.


No comments: