Thursday, September 1, 2011

Malam Raya Ke-tiga;


bulan baru hari ketiga. mata kiri engkau berkedip-kedip lagi, tapi tidak seronggeng tiga minggu sudah. segala tanda engkau selongkar. hingga engkau naik mual dengan segala jenis khurafat yang terbongkang.

hari ini masih hari raya. bulan sabit muncul di langit gelap bersama saya. engkau terpingga sesaat. saya memberi salam, sambil engkau memandang tajam ke arah kornea mata saya tanda protes. engkau lantas memalingkan muka - membelakangkan saya. saya sedar mungkin engkau tidak suka dengan kemunculan saya tiba-tiba bersama sang bulan sabit.

bolehkah saya masuk. engkau memandang heran pada saya. waktu itu saya jadi kaget dan pucat. engkau tetamu saya. marilah. kata engkau. saya jadi segan-segan masuk, dan seakan malu-malu duduk di hujung bucu ruang yang penuh dengan orang-orang asing itu.

malam ini malam raya ketiga. bulan sabit masih muncul di langit gelap bersama saya.

2 comments:

Anonymous said...

Engkau dan saya tu org yg sama kan. Jiwang jgk ko ni topek. Haha

Sutera_suci said...

Selamat Hari Raya saudara! :)