Sunday, June 19, 2011

Gelora Dendam;



Buku: DENDAM
Penulis: Affifudin Omar
Terbitan: Buku Fixi
Tahun: Jun 2011 ( cetakan pertama )
Cara Dapat: Beli RM20, MPH Midvalley


Lebih Taubat dari DENDAM.

Macam ada yang tak kena dengan buku ini. DENDAM seperti tidak kesumat. Seolah tergantung, rasa tidak puas dengan konflik yang tercetus. Aku memang ada masalah dengan buku tulisan Dr. Affifudin Omar ni. Setiap ceritanya tidak habis, penulis macam hilang fokus. Terlalu banyak sangat yang nak diceritakan dalam DENDAM hinggakan perkara yang enteng pun nak disentuh.

Politikal bukanlah cabang pilihan utama aku dalam soal bacaan novel. Sosio-politik yang disuntik dalam DENDAM mungkin bukan satu bahan radikal yang baru, cuma pengolahan ceritanya yang bermotifkan realisme kemanusiaan sedikit sebanyak membuat buku ini sedikit terisi. Aku mengharapkan lebih lagi dalam DENDAM, jika penulis menekankan lagi konsep dendam yang membuak-buak pasti buku ini akan jadi "sesuatu".

Dengan tipikal happy ending yang klise, DENDAM seolah seperti dijangka. Mungkin buku ini mempunyai peminat yang tersendiri, tapi bagi aku DENDAM sekadar penambah rasa dalam buku terbitan Fixi.

Selalunya aku disogokan dengan terbitan buku Fixi yang bersifat urban, penuh kontroversi, nakal, seks, jenayah serta gaya sinikal melayu kontemporari. Tapi DENDAM seperti novel fiksyen terbitan Alaf 21. Mungkin penulisnya Dr Affifudin Omar seorang yang veteran, maka dengan itu corak dan gaya bahasa serta penulisannya berlapik hingga menyebabkan buku ini menjadi sesuatu yang konservatif.

Aku meletakkan kembali buku DENDAM di tempat asalnya. Tersenyum!


1 comment:

Anonymous said...

Tersenyum

-kawan lama-